Szántó András: A múzeum jövője – 28 párbeszéd
Ennek a
könyvnek a megjelenését hosszú idő óta vártam, így nagyon boldog voltam mikor
végre hazajött velem. A letisztult külső igazán érdekes és tartalmas
mondanivalót takar, így ebben az esetben se ítéljünk borító alapján.
Az interjúalanyok között a világ minden tájáról szerepelnek múzeumi vezetők,
aminek köszönhetően jó rálátásunk lesz a könyv elolvasása utána a kulturális szféra mostani állapotára.
Csak a teljesség igénye nélkül: Adriano Pedrosa (Museu de Arte de Sao Paolo
Assis Chateubriand), Eugene Tan (Szingapúri Nemzeti Galéria és a Szingapúri
Nemzeti Múzeum), Anton Belov (Garage
Museum of Contemporary Art), Mami Kataoka (Mori Művészeti Múzeum) és Max
Hollein (The Metropolitan Museum of Art) is szót kapott a kötetben.
A bevezetőben azzal kezdi a szerző, hogy 2019 szeptemberében az ICOM ülésén nem
sikerült megszavazni a múzeum új fogalmát, mivel az „túl terjengős, nehézkes és
többek által vitatott” volt. Már maga az újrafogalmazás ténye is azt mutatja,
hogy mennyit változtak a múzeumok és mennyire különböző célokat tűztek ki
magukat elé. Minden résztvevővel nagyjából azonos kérdések mentén haladt,
mindenképp érintve az illető karrierjét, azt, hogy miként vészelte át az általa
vezetett múzeum a covidot, miként reagálnak a Black Lives Matter mozgalomra és
a gyarmatosítók által elrabolt műkincsek revíziójára, valamint mit gondolnak,
milyen lesz a jövő múzeuma.
Összességében
az bontakozik ki a válaszokból, hogy egységesen rosszul érintett minden
intézményt a járvány, legyen szó állami vagy magán intézményről. Amennyiben nem
anyagilag, akkor a látogatók hiánya, az elhalasztott kiállítások és az ezáltal
megdőlő több éves tervek miatt. A karantén idején mindenki az online jelenlétet
szorgalmazta, aminek köszönhetően sikerült meggyorsítani ennek a területnek a
fejlődését. Az online tárlatvezetések, előadások, zoom beszélgetések,
műtárgybemutatások mellett sokan felhívást intéztek a látogatókhoz is, hogy
osszák meg egy emléküket a múzeumról. Sok intézmény ezelőtt egyáltalán nem
használta a zoomot, de most az utazási korlátozások miatt kénytelen volt. Az
így történő megbeszélések és intézkedés viszont eléggé megnehezítette az ügyek
lebonyolítását.
A következő
nagy trauma George Floyd esete volt és az ezzel meginduló Black Lives Matter
mozgalom, amire a múzeumoknak is reagálniuk kellett. A hullám nem kímélte őket
sem, működési modelljük megkérdőjeleződött az emberek szemében: miért nem
foglalnak állást a témában, miért kevés a fekete kurátor és miért nem
támogatják a széles spektrumú részvételt az intézmények irányításában. Hogyan is
akarják megszólítani a fekete közösséget, vagy a kisebbségeket, ha nincsenek
képviselve a vezetésben? Véleményük szerint csak egy fekete kurátor tudhatja
igazán, mivel lehet a feketéket bevonzani a múzeumba, amiben van azért igazság.
Sokan interjúkat, beszélgetéseket rendeztek egyből az eset után, megelőzve a
negatív reakciókat. Mindenkit sokkolt az eset, és ez is egy löketet adott
annak, hogy nagyobb arányban jelenjen meg a feketék helyzete a kiállításokon,
több fekete művész munkáját vásárolják meg, valamint olyan programokat
szervezzenek, ahol a hátrányos körülmények közt élő fekete gyerekeket invitálják
meg a múzeumba. Az itt lezajló beszélgetések, a közös élmény talán tud javítani
valamelyest a lehetetlennek tűnő közös kommunikáción, vagy mutat egy alternatív
jövőt, szakmát a gyerekeknek, akik közül sokan az iskolai kirándulásokat
leszámítva egyáltalán nem járnak múzeumba. Beninben például a Zinsou Múzeum
megnyitása előtt a gyerekek, sőt a felnőttek nagy része sem volt még
kiállításon. Ez az intézmény megpróbálja integrálni a saját kultúrájukat ilyen
téren is a köztudatba, hogy a kezdeti félelmeiket legyőzve a mindennapjaik
része legyen a múzeum. Ebben sokat segítenek a hagyományos táncos-énekes
programok és a mesék.
Napjainkat
érintő komoly kérdés a gyarmatosítás során elrabolt műkincsek
visszaszolgáltatása, ami szintén teret kapott a könyvben. A revízió egyes
intézményeket rosszul érint, mivel olyan tárgyaktól kell megválniuk, amik
kimagasló elemét képezik gyűjteményüknek. A múzeumok nagy része ennek ellenére
támogatja a visszaszolgáltatást, megkockáztatva, hogy az adott kultúra tárgyait
csak saját országában fogjuk tudni megtekinteni, esetleg vándorkiállításoknak
köszönhetően. A jogtalanságot tehát szerencsére mindenki elismeri.
Ami lényeges
még, hogy a legtöbb intézmény a múzeumot mint közösségi teret képzeli el, ami
az emberek mindennapjainak részét képezi. Ennek köszönhetően fontos eleme a
jövő múzeumának az étterem, a kávézó, egy hívogató előtér, ahova egy beszélgetés
vagy az ingyen wifi miatt az emberek betérnek. Nyitni kell minden korosztály felé,
az elsődleges viszont a hazai közönség megnyerése, hiszen ők azok akik nap mint
nap érinthetik útjuk során az intézményt. Az is elképzelhető, hogy a jövő múzeumának
már falai sem lesznek és szoborparkként fog funkcionálni vagy másolatokat
tekinthet meg az arra járó munkába menet. Ugyanis a múzeumoknak „le kell
szállniuk a piedesztálról” és hétköznapivá kell válniuk, hogy az emberekben ne
alakuljon ki küszöbfélelem. Valamint, hogy a környezetvédelemben is szerepet
játszanak le kell mondjanak az óriási épületekről, amiket fűteni és világítani
kell, és hogy a műtárgyak utaztatása se károsítsa a légkört (nem is beszélve a
csomagolóanyagokról) inkább a hazai anyagra kell koncentrálni, vagy
reprodukciókat használni. Az Acute Art Museum már most is az online térben
működik, egy applikáció segítségével akár a szobánkba is tudjuk varázsolni a
műtárgyakat, amiket posztolhatunk vagy elküldhetünk barátainknak. Az applikáció
úgy láttam ingyenes, de minden elemért külön kell fizetni az alkalmazáson belül
(az én telefonom sajnos nem kompatibilis vele, szóval nem tudtam kipróbálni).
Szó esik még
arról is, hogy a múzeumnak mennyire kell részt vennie a politikában. Tény, hogy
az anyagi támogatást tőlük kapják és teljesen közömbösök nem tudnak maradni, de
inkább egy arany középutat kell tartaniuk, viszont (ahogy a fenti kérdéseknél
is kiderült) néhány dologban állást kell foglalniuk. Az, hogy a közbizalom
megmaradjon irányukba a legfontosabb feladatok egyike.
Minden
intézménynek a saját útját kell járnia, nem kell a nyugati modellt követnie sem
az épület megalkotásánál (régi antik elemek, óriási épület, üvegkalitka) sem
pedig a kurátori koncepcióban. Mindenki a saját hagyományainak megfelelő
intézményt hozzon létre, ami tükrözi világképüket, művészeti sajátosságaikat és
jövőképüket.
Véleményem
szerint az, hogy nyitni kell mindenki felé jó irány lehet, hiszen az élmény és
a kultúra maga mindenkinek jár, de nem szabadna hagyni elértéktelenedni. Azzal,
hogy hétköznapivá tesszük a múzeumot, hogy profitorientált lesz és a célja a
minél nagyobb közönség bevonzása, pont a lényege veszik el. Meg kell maradnia a
tudás házának és a jövő számára megmentendő alkotások gyűjteményének. Tülekedő
és hangosan beszélő emberek között ez az élmény sem élhető meg igazán. Az én
értelmezésemben az ember nem azért jár múzeumba, hogy elmondhassa ott volt, hanem
azért, hogy gyönyörködjön, tudást szerezzen és rácsodálkozzon újból és újból,
hogy milyen csodákat hoznak létre a művészek.
Comments
Post a Comment