Othernity
A 17. Velencei Építészeti Biennále Magyar Pavilonja – Othernity: Modern örökségünk újrakondicionálása. Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum 2021.
A Velencei biennále
bezárását követően a szokásoknak megfelelően a Ludwig Múzeum adott otthont a nyertes
magyar pályázat bemutatkozásának. A
kiállítás a Hogyan fogunk együtt élni? témára készült és az eredeti koncepciót
követve két teremből állt: a Laborra és a Showroomra. A Laborban került bemutatásra
a tizenkét épület archív anyagok és fotók alapján lightboxokban elhelyezve, míg
a Showroomban a felkért Kelet-Közép-Európai építészeti irodák reflexióját
láthattuk.
Olyan ikonikus épületek
kerültek kiválasztásra, mint az újpesti Ady Endre Művelődési Ház, az
újpalotai Víztorony, az MSZMP 13. kerületi székháza, a Déli Pályaudvar, az
OTP-toronyház, a Kelenföldi Városközpont, a Planetárium, a Dob utcai trafóház,
a Domus Áruház, az OKISZ-székház, a
Külső-kelenföldi református templom és az Országos Villamos Teherelosztó
Központ. A kiállítók közt vannak
lengyel, észt, szlovén, szerb, ukrán, szlovák, cseh, román, dán, svájci,
észak-makedón, horvát és persze magyar építészek is.
A termek közt szimmetriát képez a két lépcső, melyek egyrészt az épületek más szemszögből való nézésének szimbólumaként jelent meg, másrészt mintha a Konntra Stúdió Mo-nu-ments címen futó tervének megvalósulása lenne. A téglákból felépített lépcső közösségi térként kívánja visszaemelni a Dob utcai trafóházat a köztudatba, pihenésre és egyéb szabadidős tevékenységek eltöltésére való eszközként. Az egyetemi előadóhoz hasonlító tribün a stúdió ars poeticájának egyik elemére épül: az épület múltjának, történetének fontosságára hívja fel a figyelmet.[1]
Ezeken felül is találkozhatunk a kiállításon még érdekes megközelítésekkel: Az újpalotai Víztorony népszerűségét kisméretű makett változata növelné mely egyben kulacsként is funkcionál, a Domus Áruház pedig egyedi wellness központtá alakulna, szaunával (mely hanggal, infravörös fénnyel és egy Napot utánzó gömbbel melegítené a kedélyeket), sötétszobával és légző szobával mely rezonálna minden levegővételünkre.
A kiállítás sok felfedeznivalót tartogatott a látogató számára, aki az érdekesen szerkesztett katalógusból újabb információkat szerezhet az itt látottakról. Mégis áthatotta egyfajta melankólia, mely minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy az itt kiállítottak egy része már megsemmisült vagy haldoklik. Huszadik századi építészetünk mostohagyermekei ezek, amik értékelése sajnos még várat magára.
[1] Csóka A.
R., Fabényi J., E. Heathcote, Kovács D., Molnár Sz., Moravánszky Á., Smiló D.:
Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása. Ludwig Múzeum – Kortárs
Művészeti Múzeum. Budapest 2021. L29. oldal.
Comments
Post a Comment